Armoede - Reisverslag uit Delhi, India van Simone Overkamp - WaarBenJij.nu Armoede - Reisverslag uit Delhi, India van Simone Overkamp - WaarBenJij.nu

Armoede

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

21 Januari 2013 | India, Delhi

Na even twijfelen, wil ik dit stukje toch delen. Het is zo’n groot deel van India dat het oneerlijk is als het mist tussen alle waarnemingen. Niet aan kinderen laten lezen.
Ik sla een grote straat in die overdag en ’s nachts gemarkeerd wordt door hoopjes mens aan beide zijden. Bedelaars, schooiers, dwingend gebarend of stil, meditatief de tijd verdrijvend. Verwarde ogen kijken, verweerde stemmen klinken hees en schor, aangetast door kou en nachtvocht. Handenkommetjes gaan op en neer voor hun nederig gebogen hoofden. In de diepe rimpels op het voorhoofd kleeft viezigheid, vliegen zoemen zacht rondom. Ik negeer, op advies van iedereen, uit eigen ervaring, tegen alle natuurwetten in, wetende dat een beetje geld geen enkel verschil maakt en dat mijn hart en portemonnee te klein zijn voor iedereen die zijn hand gevuld wil zien.
Even verder lopend kom ik bij een kruispunt, gevaarlijk druk. Kinderen rennen op me af, zeker zes riksjas’s trappen wild gebarend op de rem, één ontwijkt de dansend manoeuvrerende grijze wezentjes, dorstig van verlangen naar van roepies hun leven riskerend, maar net. Ze lopen voor mijn voeten, food food, hun handjes bewegen naar hun monden, anderen betasten ongeduldig mijn rugtas, roepies, five, two? Ik kijk naar hun grote bruine ogen waarin ik de onschuld niet meer zie, de enige kleur in een grauw lijf en kleurloze lappenkleren, de smalle gezichtjes, kapotte neuzen, de blote voetjes, te lang en nu toeteren de riksja’s mij het kruispunt af. Ik ren naar de overkant, ijskoude handjes klampen zich vast, huppelen links en rechts mee naar de veilige stoep. De oudste, een jongen van ongeveer 9 jaar oud, knijpt in mijn arm, trekt aan de ritssluiting en schreeuwt warrig van alles om mijn aandacht te behouden. De Indische dwingende blik rijst uit zijn holle ogen, ik moet hem hard en duidelijk van me wegduwen, ruwer dan ik wil, terwijl ik hem eigenlijk mee naar huis wil nemen, hem warm wil aankleden, liters pap wil maken. Hij voelt mijn emotie aan, vervolgt zijn intimiderende wijze van bedelen smekend, van een afstandje nu. Het meisje is zo klein, zo dun, een kleuter nog. Ze duwt haar oor tegen mijn wollen sjaal en ruikt aan mijn arm, snuift onophoudelijk. Ze draagt enkel een kapot jurkje, een verweerde print van Mickey Mouse pronkt op haar buik en een grauwe lap over haar schouders. Beide kinderen hebben lange haren die nog nooit met shampoo zijn gewassen, slierten klitten en dreadlocks hangen langs de wangen omlaag, en lopen op blote voeten die, gehard door de eelt, het straatvuil, het glas en de uitstekende stenen niet meer voelen.
Ineens zijn ze weg, rennen roekeloos het kruispunt weer over aangetrokken door een ouder Westers echtpaar met een dikke fotocamera op hun buiken. Op het midden van de kruising draait het meisje een rondje op haar tenen. De jurk die ze draagt bolt van onder op en even lijkt ze een gewoon kind wat blij is met haar mooie kledingstuk. Ze zweeft weer verder, draaiend om warm te blijven. “Het is wat hé.” Een man is naast me komen staan, mijn gestaar is opgemerkt. “Je kunt er niets aan doen.”

  • 21 Januari 2013 - 14:04

    Ap Overkamp:

    Lieve simone, wat een indrukkend verhaal ik ben er stil van , ja de werled is hard en oneglij verdeeld , een verhaal als deze is hoe goed door jou ook beschrven niet te bevatten , laat staan in te voelen voor de mensen alhier. Knap hoe jij je letterlijk een weg heb kunnen banen tussen de miastroosheid en ik begrijp jouw gevoel van onmacht , goed ook dat je nu even letterlijk er even afstand van doet van die plekken ,groetjes papa

  • 29 Januari 2013 - 12:12

    Jans:

    Hoi Simone,
    Ik was een poos vergeten om je verhalen te lezen, dus ik heb nu een inhaalrace gedaan. Leuk om te lezen dat je soms het echte Azie ontdekt, proeft en voelt!!!

    Zoals je vader al beschrijft, is dit iets om stil van te worden. Ik bewonder je empatische houding. Ik denk dat je in zo´n situatie de sympathie op voelt komen naar het kind en de antipathie voelt komen naar de oneerlijkheid van de wereld. Hoe dan ook, het is zo als het is, en jij hebt dit stadium prachtig omschreven.

    Ik las laatst ergens een slogan, dat schrijven een oefening is in empathie. (misschien heb ik dat trouwens al eerder me je gedeeld,haha)

    Vorige weekenden heb ik heerlijk geschaatst op natuurijs. Heerlijk gedijent van links naar rechts, bloed gaat stromen en het Nederlandse saamhorigheids gevoel groeit. Ik vergeet de worstelingen met mijn emoties even.... hmmm dat is fijn!

    Heeel veeel lieve groeten van Jans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Actief sinds 16 Sept. 2012
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 10638

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 13 Maart 2013

Azië

Landen bezocht: